Hem » Uncategorized » vad har malmö gjort på dessa 25 år ?

vad har malmö gjort på dessa 25 år ?

februari 2012
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

mitt generella mål !!

som medborgare har vi alla et gemensamt ansvar för att samhället fungerar o tillgodoser våra gemensamma behov.
Ver fkärde år välker vi de företrädare som vi tror kan sköta detta på bästa sätt utifrån gällande förutsättningar.
Det är således medborgarna som är politikernas uppdragsgivare o demokratin skapar möjligheter att hantera de uppgifter o problem som kan lösas Gemensamt.
Detta gäller på ett nationellt plan -men också på det regionala planet. Vem vet bättre än de som bor där ? hur livet i lokalsamhället skall organiseras ?
Att medborgarna själva får vara med o styra o hur gemensamma intressen tas tillvara i vår omedelbara närhet har visat sig vara både demokratiskt o effektivt .
därför är den komunala o regionla självstyret -den lokala demokratin viktigt .

Det är min målsättning som kandidat i valet att uppfylla dessa tankar o löften det går inte fort det är heller inte lätt . men så länge man har ett mål o en dröm kommer man dit

slutet på -90 talet skulle jag skriva en uppsats  samhällskunskap  . jag skrev den väldigt invandrarfientlgit det skall medges men till skillnad från sverigedemokraterna  kom jag i alla flal fram till ordentliga lösningar  . min uppsats belv utbuad kritserad  , hånad förvrängd jag blev den stor rasisten i gänget .  o ville jag skulle stå till svars … jag fick också betyg där efter

vad handlade den uppsatsen om  ?

själv har jag inte den kvar eller i alla fall inte hittat den . men den handlar  om en rapport som kom till handa til regering o kommuner  att de som lever i förorterna , som kom hit i slutet på 80 talet   inte har en chans att komma in på arbetsmarkanden . 80 % lyckade sinte enligt statistiken . bo holström gjorde en dokumnetär o kalla de det för en tickande bomd o specviellt då rosengård  där 3-4 ungdomar kommer varje dag till skolan  90 % av dessa står i polisens register  ett år efter att ha slutat 9 an .. denna rapport finns i både rriksdagshuset o i stadhuset i malmö .

vad har hänt sedan   slutet på 90 talet ? ?

Det kommer fortfarande nya elever varje dag till rosengårdsskolan där lärarna skal slita sitt hår för at se till att ge dem godkänt för att låta de läsa vidare . det är inte det lättaste o rosengård är antagligen inte den enda skolan där det är så heller i dag . hur kan en högstadieelver försöka lära sig o koncentrera sig på skolan när han har ex många syskon , trång bott  samt alltid folk dygnet runt   ? jag vet inte har vi någon  expert  här som vet  hur dom löser detta  ?

de som kom hit på 90 talet o aldrig kom in i det svesnak samhället levde sitt liv  lärde sig kanpp någon svenska  , hämtade sitt socialbidrag på posten gick o handlade o skötte sitt med sina landsmän  . många fick nog o flyttade tillbaka  . ja vem minns inte evakueringen av Libanon för några år sedan  var det svenska där ..? ja svenska medborgare men libanerser som fått sitt svenska medborgarskap o so gör att vi är skyldiga til att hjälpa dom ur  landet o problemet .

men dom som stannade Kvar jo naturligtvis fick de barn  o genom ala dessa år dsom gåptt har dessa barnen levt med att mamma o pappa får pengar utan o jobba . passiviserade är väl knappast ovanligt  tristess uppgivenhet dålig skolgång .. ja ringar på vattnet  . vagd gör man som tonåring i ett sånt läge  ? man söker naturligtvis sin identitet  man vill tillhöra känna sig bekräftad gör man det utav landet sverige när man bor så segregerat som rosengård är ?  NEJ NEJ  !! man söker sig till gäng o sina landsmän skiter i om man stjäl vandaliserar snor mobiltelefoner so what  att sättas i fängelse o åka polisbil är tydlgien i vissa kretsar vägen till respekt när man kommer ut från fängelset . så är man i  karusellen med socialen krimnalvården , polisen samt arbetsförmedligen ..

Jag vill påstå att detta är  bakgrunden till många utav dessa gängmedlemmar som finns i malmö i dag  med skottlossning  mord  falanger hit  mycket vapen i omlopp  . Det här är den tickande bomben

framtiden då ?

skolan kämpar o kämpar för att de nyalnda skall vå G o komma in på gymnasiet  men efter det had händer ? arbetslöshet  ? dlig svenska bristande intresse ?  vad har samhället gjort för att hjåälp desssa o ser man det väldigt krasst så tror jag inte att denna karusell kommer o minska . det föds månag invandrarbarn nu det komer mycket anhörig invandring till vårt land många vill bo i rosengård . det är trångbott det är hårt klimat . självklart har vi flera stadsdelar än rosengård som det är problem med det skall erkännas

som jag skrev innan  det är runt 80-90 % av dessa ungdomar det går utför med men det finns dom som lyckas o verkligen kämpar ingen skall någonsin ta i från deras heder  för det o man skall inte heller dra alla över en kam

Allt detta vet kommun o samhälle om  redan !!!!! Men ingen hittar en lösning på problemet .

hade jag några lösningar när jag skrev min uppsats

Ja det hade jag men det var  på kort sikt inte så länge som det har fortgått i dag  .

men jag tror på att stoppa gängen så fort som möjligt o ge betydligt mer resuresr till läxläsning i skolan  . låta ungdomarna tro på sig själva att de betyder något för oss alla o inte känna sig svikna . det har vi misslyckas med fullständigt .

När jag skrev den här uppsatsen visste jag inte hur rätt jag hade i mina tankar då  . detta är den frågan jag har kämpat för hela mitt politiska liv  att dess till att denna bomb inte briserar .

jag tror mer på folkbildning än på vapen i samhället .

men undrar fortfarande vad tänker ni i kommunen om detta ? inga lösningar förrän bomben briserat  o det har den nu !! verkligen

Malmö är en mycket speciell stad o det är bara o inse


Lämna en kommentar